Sisältöön

Näin saat myymälääsi enemmän kävijöitä

6 vinkkiä, lue!

Verkkokauppa vie asiakkaat ja kivijalkamyymälöillä ja kauppakeskuksilla on haastetta kerrakseen selviytyä isojen ketjujen ja valikoimaltaan ylivertaisten verkkokauppojen puristuksessa. Aina kannattaa kuitenkin kokeilla jotain uutta:

1. Poista tyhjän myymälän kammo
Asiakas saattaa kokea palvelun kiusallisena ja tyhjä myymälä karkottaa viimeisetkin kiinnostuneet asiakkaat.

Kosmetiikkaketju SEPHORA tarjoaa sisäänkäynnissä asiakkaalle kahta eriväristä ostoskoria. Punaisella ostoskorilla viestität myyjille, että haluat palvelua ja mustalla ostoskorilla, että et kaipaa palvelua ja toivot, että saat rauhassa kierrellä.

Jollain tavalla olisi tärkeää jo julkisivussa kertoa, että sisällä saa myös ihan rauhassa kierrellä ja toisaalta ammattiapua on tarjolla, jos sitä kaipaa. Sen voi kertoa myös kauniilla viestillä ovessa. Viesti on kuitenkin tehokkaampi silloin, kun asiakas tekee itse valinnan sisään tullessaan jollain kertovalla tavalla kuten Sephora on tehnyt.

Sephora

Punaisella korilla saat palvelua, mustalla shoppailet rauhassa.

2. Kokeile rohkeasti uutta lähestymistä tapahtumiin
Vuodessa on 52 viikkoa. Valitse vuoden 4 hiljaisinta viikkoa ja suunnittele jokaiselle viikolle tapahtuma, joka muuttaa myymälän tapahtumanäyttämöksi.

Nyt ei riitä, että varaat yhden esittelijän ja teet tarjousalueen. Tapahtumassa myymälän sisätiloissa pitää tapahtua isoja asioita. Vaikka tuotteiden siirtäminen pois, joko varastoon tai tiiviisti myymälän takaosaan, tuntuukin hankalalta, tässä tapauksessa se kannattaa tehdä.

Tunnista asiakkaasi ja mieti, mikä on heidän kiinnostuksen kohde omalta alaltasi. Muutatko myymäläsi tangosaliksi vai teetkö niin kuin PUMA, ja tuot myymälään formuloiden ajosimulaattorit.
Onnistut, kun olet valmis ajattelemaan laatikon ulkopuolelta.

Puman myymälässä voi ajaa formulaa

Puman myymälässä voi ajaa formulaa.

Myös pienellä budjetilla onnistut, mutta jos johonkin pystyt satsaamaan, niin satsaa tähän.

3. Yllätä asiakkaasi
Pienet yllätykset, oli sitten kysymyksessä ostava tai vain katseleva asiakas, saavat hymyn asiakkaan kasvoille ja muodostavat vahvan tunnesiteen.
Ei ole kyse isoista asioista. Hanki keväällä muutama orvokin taimi ja jakele pistäytyjille tai jaa pieniä mietelauseita päivää piristämään. Nyt ei anneta alennuksia eikä ilmaisnäytteitä. Nyt ei pyritä lisämyyntiin. Nyt ei edellytetä ostamista. Nyt on vain tarkoitus yllättää ja sitouttaa.

4. Laajenna myymälän ulkopuolelle
Kiinnostava uusi palvelu tai pari jakkaraa ja mehukannu väsyneelle kulkijalla. Oven eteen pitäisi saada katsojaa ja kulkijaa palvelevia asioita.

Tyhjä sisäänkäynti, vaikka ovi olisin auki, nostaa kynnystä vielä korkeammalle. Monesti sisäänkäynnissä on tarjousrekki tai kaunis kukka-asetelma. Hyviä vaihtoehtoja toki, mutta uuden idean, oivalluksen tai helpotuksen tarjoaminen tekee eleestä henkilökohtaisemman.

Pariisista löytyy liike, jonka ulkoseinässä sisäänkäynnissä on seinään kiinnitettynä käsivoidepurkki. Ohikulkija voi halutessaan kosteuttaa kätensä. Hieno idea laajentaa myymälän ulkopuolelle, esitellä omaa tuotettaan ja luoda tunneside. Ja varastamistakaan ei tarvitse pelätä.

5. Toteuta vahva visuaalinen idea julkisivussasi isosti.
Tällaisia toteutuksia näkee jo paljon. Vahva visuaalinen elementti julkisivussa herättää huomiota ja saa aikaan halun mennä katsomaan lähempää.

Toteuttaminen vaatii enemmän panostuksia, sillä pienesti tätä ei kannata tehdä.

6. Esittele valikoimasi uudella tavalla.
Tee rohkeasti muutoksia vaikka viikottain ja kokeile.

Asiakas on tottunut verkkokaupassa selaamaan valikoiman läpi helposti ja nopeasti ja hyvät hakutoiminnot helpottavat tuotteiden löytymistä. Myös kivijalassa tähän käyttäytymisen muutokseen on hyvä reagoida.

Myymälässä liian täydet hyllyt, pöydät ja telineet tekevät tuotteiden selaamisesta ylivoimaista. Sekavat seinäratkaisut ja tarjouslappujen sekamelska, näistä ei tuote helposti erotu.

Vie selkeästi ajankohtaan nähden väärät tuotteet pois parhailta myyntialueilta ja kokeile esillepanossa väljää ja ilmavaa ratkaisua. Testaa! Näetkö helposti yhdellä vilkaisulla kaikki sen hetken tärkeimmät tuotteet? Ja katso vielä uudelleen. Näetkö ne kaikki?

Amerikkalainen Visual Retailing on myös blogissaan lähestynyt aihetta, mikäli haluat vielä lukea lisää.

Kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.